عملیات حفاری فاز 19 پارس جنوبی بهمن امسال آغاز خواهد شد

شانا _ گروه نفت: مجری فاز 19 پارس جنوبی گفت: در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی و نصب به موقع جکت این فاز، احتمالا اوایل بهمن امسال عملیات حفاری فاز 19 پارس جنوبی آغاز می شود.  

 

مجری فاز 19 پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: عملیات عمودسازی (Roll Up) نخستین پایه (جکت) سکوی فاز 19پارس جنوبی در چند روز گذشته با موفقیت انجام و با اجرای این عملیات پایه سکو وارد مراحل نهایی تکمیل شد.

مهندس فروردین حیدری در باره عملیات انتقال و نصب جکت فاز 19 در دریا گفت: ابتدا جکت برای نصب در دریا به بارج منتقل و پس از مهار آن به محل مورد نظر ارسال و با توجه به شرایط آب و هوایی پس از گذشت 17 تا 20 روز با انجام عملیات شمع کوبی در کف دریا مستقر می شود.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود تا اواخر آذر امسال عملیات ساخت جکت 19c از سوی شرکت تاسیسات دریایی در منطقه خرمشهر انجام و اواخر دی ماه این جکت در دریا نصب شود که پس از آن به شرکت پتروپارس (پیمانکار حفاری) برای انجام عملیات حفاری تحویل داده خواهد شد.

مجری فاز 19 پارس جنوبی پیش بینی کرد: در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی و نصب به موقع جکت این فاز، اوایل بهمن امسال عملیات حفاری فاز 19 پارس جنوبی آغاز شود.

حیدری در باره وضعیت حفاری چاه های این میدان گازی گفت: بر اساس برنامه قرار است 21 چاه در این میدان حفاری شود که 15 چاه آن در سه سکو و 6 چاه دیگر در سکوی فاز 1 پارس جنوبی حفر خواهد شد.

به گفته مجری فاز 19 پارس جنوبی پس از آماده شدن سکوی 19c خط لوله ای میان این سکو و سکوی فاز 1 کشیده می شود.

بر پایه این گزارش، طرح فاز یک میدان گازی پارس جنوبی دارای دو سکوی تولیدی است که بر اساس برنامه جدید، تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز از یک سکوی این فاز صورت می گیرد و سکوی دیگر این فاز با شش حلقه چاه تولیدی، به فاز 19 پارس جنوبی واگذار خواهد شد.

وی با بیان این که برای بهره بردای از فاز 19 پارس جنوبی باید 260 کیلومتر لوله گذاری انجام شود، افزود: مواد لازم برای این عملیات آماده شده است.

حیدری تصریح کرد: هیچ مشکلی در زمینه تامین و سفارش کالا نداریم و بیش از 100 قلم از 250 قلم کالای مورد نیاز سفارش داده شده است.

هدف از توسعه این فاز، تولید روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز ترش به وسیله چهار سکو و انتقال آن با خط لوله به خشکی و تبدیل به روزانه یک میلیارد و 800 میلیون فوت مکعب گاز شیرین، دو هزار و 500 تن اتان، دو هزار تن پروپان، هزار و 200 تن بوتان، 80 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد است.