خبرگزاری ایسنا:

قرارداد توسعه میدان نفتی "آذر" با وجود فعالیت گسترده عراقی‌ها هنوز امضا نشده است

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، قرارداد توسعه میدان نفتی آذر در قالب بیع متقابل و با مشارکت کنسرسیومی ایرانی متشکل از شرکت‌های غیردولتی و بانک‌های ایرانی قرار بود مردادماه امسال امضا شود، اما بعد از گذشت حدود دو ماه به دلیل اختلافات مالی، قرارداد این پروژه تاکنون امضا نشده است.

اگر چه پیش از این ناجی سعد‌ونی - مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، از اختلافات کوچک مالی میان شرکت متن به عنوان کارفرما وشرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت(OIEC) و سپهر انرژی به عنوان پیمانکار خبر داد بود، اما وی تاکید کرده بود که تا دهه اول شهریور ماه قرداد امضا می‌شود.

روسها نیامدند

سال گذشته نیز اعلام شد که توسعه میدان نفتی آذر توسط شرکت گاز پروم روسیه انجام می‌شود، اما به دلایل نامشخص روس‌ها از حضور در ایران برای توسه این میدان خودداری کردند.

در این شرایط باز هم احمد قلعه بانی - مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، با وجود این که اعلام شده بود توسعه میدان آذر توسط یک کنسرسیوم ایرانی انجام خواهد شد، شهریور ماه امسال اعلام کرد که اولویت توسعه میدان آذر با شرکت روسی است و در صورتی ‌که این کشور حاضر به توسعه این میدان نباشد، از شرکت‌های داخلی برای توسعه استفاده خواهیم کرد.

وعده‌های ایرانی‌ها

این تاخیر در توسعه میدان مشتر آذر در حالیست که حدود دو سال پیش نیز در تاریخ اردیبهشت سال1388 از سوی مدیرعامل شرکت اویک اعلام شده بود که موافقت‌نامه اولیه توسعه میدان نفتی آذر بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و اویک امضا خواهد شد.

انصراف نروژی‌ها

در سال 1386 نیز مذاکرات قرارداد توسعه میدان آذر بین شرکت‌ هیدروزاگرس نروژ و شرکت متن انجام شد که به دلیل پاره‌ای اختلافات بین طرفین به نتیجه نرسید.

در حالی که کشورعراق فعالیت‌های گسترده‌ای را برای برداشت از میدان نفتی مشترک آذر با نفت قابل استحصال حدود 400 میلیون بشکه آغاز کرده، توسعه این میدان در ایران با پنج سال تاخیر مواجه شده است.

میدان نفتی آذر یکی از میادین مشترک نفتی ایران با کشور عراق است که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، تولید روزانه 65 هزار بشکه نفت‌خام سبک با درجه ای.پی.آی 32 در مدت 25 سال از این میدان هدفگذاری شده است.

البته تولید زودهنگام 30هزار بشکه نفت از این میدان طی مدت 36 ماه از جمله مفاد قرارداد توسعه این میدان خواهد بود.