سرنوشت میدان نفتی آزادگان پس از واگذاری به چینی ها

مجری طرح آزادگان شمالی با اشاره به ارزش قرارداد توسعه میدان آزادگان شمالی (1.776 میلیارد دلار) میان ایران و چین تاکید کرد: در آینده ای نزدیک توسعه میدان آزادگان شمالی شتاب می گیرد. 

 

 

به گزارش روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت، مهندس کرامت بهبهانی افزود: میدان آزادگان شمالی در 100کیلومتری شهر اهواز به سمت دشت آزادگان قرار گرفته و قسمت بسیاری از آن در منطقه هویزه و قسمت کمتر آن در دشت آزادگان واقع شده است؛ اصلی‌ترین بخش این میدان در یال شمالی، قسمت‌هایی است در آب‌های هور العظیم که این منطقه موجب تقسیم شدن آزادگان بزرگ به دو یال شمالی و جنوبی شد.

بهبهانی تصریح کرد: با انصراف شرکت ژاپنی برای اجرای پروژه توسعه آزادگان شمالی پس از چند سال مذاکره و مناقصه پی در پی، یک شرکتی چینی به نام CNPCI مسئولیت اجرای این پروژه عظیم را به عهده گرفت و به سرعت جایگزین شرکت اینپکس ژاپن و فعالیت رسمی آن از سال 1388 در آزادگان شمالی آغاز شد.

مجری طرح آزادگان شمالی گفت: حدود 19 ماه از فعالیت شرکت چینی در این میدان نفتی می گذرد؛ بر اساس فعالیت‌های مقدماتی، تولید روزانه 75 هزار بشکه نفت در فاز نخست برای این میدان نهایی شده است که با توجه به بررسی و تحلیل اطلاعات به دست آمده از چاه‌های ارزیابی این میدان، افزایش تولید روزانه 75 هزار بشکه نفت در فاز دوم برای این میدان، دور از انتظار نخواهد بود.

وی ادامه داد: فاز نخست این پروژه در حال اجراست که در این باره مطالعات مخزن انجام و نخستین چاه ارزیابی در این میدان حفر شده است، نتایج به دست آمده به مراتب شرایط بهتری را نسبت به پیش بینی‌های اولیه نوید می‌دهد که این موضوع، اجرایی شدن فاز دوم توسعه این میدان را در آینده امکان پذیر خواهد ساخت.

بهبهانی گفت: فعالیت‌های انجام شده در این میدان نفتی تا به امروز نشان داده است در این میدان حدود 6.5 میلیارد بشکه نفت درجا وجود دارد که ضریب بازیافت آن 6 تا 7 درصد است؛ این آمار در مطالعات اولیه “MDP” این میدان مطرح شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس طرح توسعه آزادگان شمالی، در این پروژه 58 چاه احداث خواهد شد، 43 چاه در این میدان، چاه‌های تولیدی خواهند بود و ده چاه دیگر آن چاه هایی از نوع IOR / EOR هستند، همچنین پنج چاه برای دفع پساب برای این میدان در نظر گرفته شده است.

مجری طرح آزادگان شمالی افزود: شرکت چینی به عنوان شرکت اصلی و توسعه دهنده آزادگان شمالی که از نخستین شرکت‌های نفتی کشور چین است، کار توسعه این میدان را از آغاز تا پایان به عهده دارد که در این چارچوب فعالیت‌هایی از قبیل مطالعات مخزن، حفاری، دیتا گرافی و فعالیت‌های بسیار دیگر، به عهده این شرکت است.

مجری طرح آزادگان شمالی گفت: هم‌اکنون تمام قراردادهای sub surface این پروژه به شرکت‌های پیمانکار واگذار و قراردادهای حفاری و نصب دکل‌ها انجام شده است؛ نکته قابل توجه در این پروژه و قرارداد منعقد شده با شرکت چینی، به کارگیری کامل از توان و دانش فنی متخصصان ایرانی و توانایی‌های تولیدی صنایع ایرانی برای تولید کالاهای مورد نیاز در طول اجرای پروژه است، به گونه ای که 100 درصد اجرای این پروژه از سوی شرکت‌های پیمانکاری ایرانی در حال انجام است.

بهبهانی ادامه داد: بر اساس قرارداد منعقد شده میان دوطرف، سهم ایران در تهیه و تولید کالاهای مورد نیاز پروژه 51 درصد در نظر گرفته شده و تلاش مجموعه شرکت ملی نفت بر این است که این رقم را به 61 درصد برساند؛ اگر چه مشکلاتی در زمینه تولید برخی کالاها و افزایش سهم ایران در این زمینه وجود دارد.

مجری طرح آزادگان شمالی گفت: بسیاری از کالاهای مورد نیاز این پروژه، از جمله کالاهایی هستند که شرکت‌های ایرانی توان تولید آنها را دارند و هیچ مشکلی در تولید این محصولات ندارند، ولی حجم بالای کالاهای مورد نیاز و فرصت محدود برای تولید و به کارگیری آنها در پروژه، سبب شده است که در برخی موارد از توان شرکت‌های داخلی در اجرای این پروژه آنچنان که باید استفاده نشود.

مجری طرح آزادگان شمالی اهمیت زمان در اجرای این پروژه را مهم خواند و گفت: میدان نفتی آزادگان به طور عام و آزادگان شمالی به طور خاص، از جمله میدان‌های مشترک ایران با کشور عراق است و به دلیل این اشتراکی بودن، لازم است هر چه سریع تر برنامه‌های توسعه و استحصال از این میدان اجرایی شود و منابع ذخیره شده در این میدان به بهره برداری برسد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به شرایط موجود در این میدان و به طور کلی تمام میدان‌های اشتراکی و رقابت پیدا و پنهان دو طرف در بهره گیری هر چه بیشتر از منابع آنها گفت: آنچه به هیچ عنوان مورد توجه شرکت ها و پیمانکاران قرار نمی‌گیرد، تولید صیانتی از این منابع است که این موضوع نیز به طور نسبی در آزادگان شمالی مشاهده می شود.

به گزارش شانا، قرارداد اجرای طرح توسعه آزادگان شمالی با شرکت چینی به صورت بیع متقابل منعقد و مبلغی درحدود 1.776 میلیارد دلار برای اجرای آن پیش بینی شده است.

زمان اجرای این پروژه 48 ماه برای فاز نخست و به احتمال زیاد با به دست آمدن اطلاعات جدید از مخزن میدان، 42 ماه برای اجرای فاز دوم خواهد بود. قرارداد بیع متقابل با شرکت چینی برای اجرای پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی، یکی از بهترین روش های ممکن برای جذب سرمایه و فناوری در حال حاضر و به طور خاص برای این پروژه بود.